JODI.ORG

Joan Heemskerk *1968 in Kaatsheuvel, the Netherlands
Dirk Paesmans *1965 in Brussels, Belgium

Their background is in photography and video art; in the mid-1990s they started to create original artworks for the World Wide Web. A few years later, they also turned to software art and artistic computer game modification. Since 2002, they have been in what has been called their “Screen Grab” period, making video works by recording the computer monitor’s output while working, playing video games, or coding.

Ausstellungen/Exhibitions:
2010 ARCO TrollAR / ARCO 2010 / Madrid / Spain
2009 WEBCRA.SH / Arti & Amicea / Amsterdam / The Netherlands
2009 CC Comment Culture / NIMK / Amsterdam / The Netherlands
2009 G33 CON / Project Gentili / Prato / Italy
2009 WEBCRA.SH / Noordkaap / Dordrecht / The Netherlands

http://maxpaynecheatsonly.com  


Max Payne Cheats Only - MPCOG Gallery
2006 - 2010



Mit „Max Payne betrügt nur“ präsentieren JODI eine Reihe von Videospiel „cheats“. „Cheats“ sind Abänderungen eines Videospielverlaufs, die oft von den ursprünglichen ProgrammiererInnen in das Spiel eingebaut werden, um SpielerInnen zu helfen, die in eine Sackgasse geraten sind. Hier nun haben die KünsterInnen „cheats“ für das extrem gewalttätige New Yorker Bürgerwehr Spiel Max Payne zusammengestellt. Die KünstlerInnen dazu: „Wir wollten etwas machen, das nicht-ästhetisch unser Eigenes war. Keine reduzierten Auszüge der Struktur des Spiels, sondern ein Spiel im „Cheats Only“ Modus, im Gottgleichen Modus. Wir wollten ein fertiges Neulingswerk, das jedoch anders gespielt werden kann, innerhalb der Ästhetik eines Blockbuster-Spiels entfalten. (Wir haben nun auch, als Bonus, eine Real Life- Version hinzugefügt, die man auf Google – „Cheaters Gallery“ ansehen kann).“ JODI haben in die Programmstruktur so eingegriffen, dass nun Effekte die ansonsten realistische Graphik des Spiels verändern: so sieht man den derben Helden beim Wiederholen unsinniger Bewegungen; er taucht seinen kantigen Kopf in eine virtuelle Matrix; sein Körper erscheint halbtransparent. Diese Wieder-Aufarbeitung kann als freie Interpretation des Kugel- Zeit Effekts gelesen werden, der Max Payne von anderen Spielen unterscheidet. Durch den Einsatz der Zeitlupe ermöglicht dieser Effekt eine neue Wahrnehmung von Raum und Zeit.

In “Max Payne Cheats Only” JODI presents a series of video game “cheats”: alterations to the behavior of a video game that are often built in by the original programmers to help players who have reached an impasse. Here the artists have compiled cheats from the ultra-violent New York vigilante game Max Payne. The artists write: “We wanted to do something that was non-aesthetically ours. We didn't want reduced abstracts from a game structure, but to play with “Cheats Only” in Godmode - discovering a newbie readymade within the aesthetic of a blockbuster game just played differently (and now we also added as a bonus the Real Live Version, Max Payne as seen on Google - Cheaters Gallery).” JODI have intervened in the program structure in such a way that absurd perspectives and effects alter the game’s otherwise realistic graphics: we see the massive hero repeating idiotic movements; he dips his angular head into a virtual matrix; his body appears semitransparent. The re-processing can be read as a free interpretation of the bullet-time effect that distinguishes Max Payne from other games, and by which the slow motion enables a new perception of space and time.