Ursula Endlicher

*1965 in Wien, lebt in New York
*1965 in Vienna, lives in New York

2012: Light and Dark Networks, Whitney.org/Whitney Museum of American Art,
New York Remote Schmink-a-thon, Digital Media Festival, Vermont
2011: interACTicons, transmediale.11, Berlin
2010: Mirror, Mirror, Postmasters Gallery, New York
the future is not what it used to be, Center for Contemporary Art Ujazdowski
Castle, Warsaw

http://interacticons.ursenal.net

 

interACTicons
2011, Web- and audience-driven installation and data performance (PHP, MySQL, HTML, Video)

 

interACTicons ist eine partizipative Datenperformance, die von der Struktur von Social Networking Websites choreographiert wird. Vierzig Websites, die nach Sprachgebrauch analysiert und auf den Kern ihrer Terminologie reduziert werden, werden durch die Kreativität des Publikums laufend neu zusammengesetzt. Die Öffentlichkeit ist eingeladen, spielerisch die Social Media Terminologie zu inszenie-
ren und Begriffe wie „friend” oder „like” – die auf diesen Seiten im Übermaß gebraucht werden – mit einer neuen Bedeutung zu versehen. interACTicons basiert auf einer erweiterbaren Videodatenbank, die in zwölf der meistbenutzten Social Media Begriffe wie like, share, friend, etc. unterteilt ist. Das Publikum ist gefragt, mitzuhelfen, diese „interACTicons” zu erzeugen – Film- oder Bilddateien, die diese scheinbar „leeren” Begriffe mit performativem Inhalt wiederbeleben.
Das Projekt wurde mit der Idee begründet, „performative Internetpiktogramme” unserer Onlineaktivitäten zu erstellen. Prozesse unter der Oberfläche des Social
Web werden offengelegt und in den physischen Raum transferiert um diese vordefinierten Begriffe (und Aktionen) - die ständig auszuführen wir von diesen
Sites eingeladen werden - neu zu erleben, zu denken und festzulegen. Um diesen Prozess sichtbar zu machen und die Webarchitektur, die von großen, gewerblich betriebenen Networking Services benutz wird durch „reverse engineering” rückzuentwickeln – indem die Bausteine in die Hände der Öffentlichkeit gelegt werden – stellt das Werk die vierzig weltweit beliebtesten Social Networking Sites
als neue theatralische Visualisierung wieder zusammen. Sehr bekannte Seiten wie Facebook und Twitter – und weniger bekannte wie Tuenti (Spanien) oder kaixin001.com (China) – werden von den Handlungen, Grimassen und Gesten ihrer (potentiellen) User bevölkert.

 

interACTicons is a participatory data performance choreographed by the structure
of social networking websites. Forty sites, analyzed for their use of language and stripped down to the core of their terminology, are getting continuously re-assem-
bled by the creativity of the audience. The public is invited to playfully enact social media terminology, and to fill terms such as “friend” or “like” – used in abundance
on these sites – with new meaning. interACTicons is built upon an expandable video database, categorized by twelve of the most used social media terms such as like, share, and friend. The audience is asked to help produce these “interACTicons” – movie or image files, which re-animate these seemingly “empty” terms with performative content.
The project started out with the idea to create “performative Internet pictograms”
of our online activities. Processes behind the Social Web’s surface are revealed
and transferred into physical space to re-experience, re-think and re-set these predefined terms (and actions) we are invited to conduct constantly on these sites. Making this process visible and reverse engineering the Web architecture used in large company-driven networking services – by giving their building blocks into the hands of the public – the piece reassembles the world's forty most popular social networking sites into new theatrical visualizations. Known sites such as facebook
and twitter – and less known sites such as tuenti (Spain) or kaixin001.com (China) – become inhabited by the actions, grimaces and gestures of their (potential) users.