Judith Fegerl

*1977, lebt und arbeitet in Wien
*1977, lives and works in Vienna

2012: Galerie Hubert Winter, Wien
Our Haus, ACF, New York
3rd Moscow International Biennale for Young Art
2011: Reflecting Reality, Freud Museum, Wien
2009: Science vs Fiction, Betonsalon, Paris

www.judithfegerl.net

 

Metronom
2007

 

Langes menschliches Haar, als Zopf gebunden, wird unabhängig von Körper-
bewegung in typische Schwingung versetzt. Monoton, regelmässig, getaktet scheinbar unendlich, wird der fehlende Körper von einem Schrittmacher ersetzt.
Der Amputation des Haupthaares steht nicht der kahl geschorene Kopf gegenüber sondern eine auf minimale Funktion reduzierte elektrisch angetriebene mecha-
nische Konserve. Durch konstante Energiezufuhr wird die Bewegung als Eigenschaft scheinbarer Lebendigkeit eingekapselt und erhalten. Vom Körper produziertes, organisch gewachsenes Material erfährt eine Emanzipation und die darauf folgende Subjektivierung durch das Hinzufügen künstlich geschaffener Freiheitsgrade. Das
auf den ersten Blick als Akt der Befreiung verstandene symbiotische Verhältnis der hybriden Komponenten lässt jedoch das schlagende Pendeln auch als aufge-
zwungenen externen Rhythmus erkennen. Die Körperabhängigkeit des Haares zu beenden bedeutet gleichsam auch dessen Stagnation, das Ende des Wachstums
und der Entwicklung. Die simulierte Lebendigkeit ist eine Raffinesse des Präparats.

 

Long human hair, in pigtails, is put into its characteristic motion independent of
any actual human movement. The missing human body is replaced by a pace-
maker, monotone, regular, and seemingly infinitely clocked. The amputation of
the scalp is not contrasted by a shaved human head, but by a mechanical device reduced to minimal functionality. By constantly supplying the apparatus with
energy, movement, as an attribute of apparent life, is encapsulated and con-
served. Organic material, produced by the human body, is thereby emancipated
and subsequently subjectivised by adding on artificially created degrees of free-
dom. The symbiotic relationship of the hybrid components, which at first can be understood as an act of liberation, can also lead to the interpretation of the osci-
llation as an imposed external rhythm. Ending hair's dependency of the human
body also means its stagnation, the end of growth and development. The simu-
lated life-likeness is one of the subtleties of the apparatus.